Net zoals elke ander bedrijf moet ook de Formule 1 geld maken om te kunnen blijven bestaan. Het is in principe een bedrijf zoals elk ander, echter verkoopt het niet perse een tastbaar product. Dit mediacircus waar miljoenen in omgaan, kan toch blijven bestaan. Waar verdient dit merk precies zijn geld mee?
Sponsors op de baan
Het meest in het oog springende verdienmodel van de Formule 1 zijn de sponsoren langs de baan. Je kan het zo gek niet bedenken of het valt te sponsoren in deze sport. Als er genoeg geld wordt meegebracht is er altijd een plekje voor het bedrijf. Zo zijn er bijvoorbeeld gehele circuits die de naam van een bekend merk in de titel hebben. Ook op het circuit zelf wordt geen plekje onbenut gelaten. Grote borden langs en over het circuit tonen de sponsoren van de Formule 1. Sinds enkel jaren weet de Formule 1 hier nog een extra draai aan te geven. Er worden met 3d projecties op de baan extra sponsoren getoond. Zo komen de auto’s bijvoorbeeld door een soort poort van het merk Heineken gereden. Een andere ludieke manier van adverteren op de baan komt van Rolex. Dit merk komt altijd in beeld met een grote klok op het moment dat de race gaat beginnen.
Kijkcijfers van de TV
De tv rechten van de Formule 1 zijn niet gratis. Dit is dan ook de reden dat geen enkele tv zender het mag uitzenden, zonder dat de rechten zijn betaald. Ook via Youtube worden eventuele uitzendingen of onrechtmatige video’s direct verwijderd. Doe je dit wel als televisiezender dan kun je rekenen op stevige boetes. Dit is ook de reden dat de Formule 1 in Nederland achter de welbekende decoder zit. Dit houdt in dat je specifiek moet betalen om het betreffende kanaal te kunnen ontvangen. In Nederland is het echter wel wat makkelijker, omdat de grootste televisie aanbieder deze gratis uitzend op hun eigen kanaal. Heb je een abonnement van Ziggo, dan kun je gratis kijken naar de Formule 1 races. Niet in alle landen zitten de races achter de decoder. Op het Duitse ZDF kan er gratis gekeken worden naar de verschillende Formule 1 races. Groot nadeel hierbij is echter dat deze om de haverklap worden onderbroken door de reclame.
Investeringen van teams
Buiten de inkomsten van de consument en sponsoren, wordt er ook nog een groot deel opgehaald bij de teams zelf. Om mee te mogen doen moet er jaarlijks een groot geldbedrag neer worden gelegd. Dit inschrijfgeld wordt betaald om mee te mogen doen en veilig te kunnen racen. Het idee hiervan is ook dat de teams vrije reclame mogen maken op de auto om het zo weer terug te kunnen verdienen. Ook krijgen de teams een bonus voor het winnen van races of kampioenschappen. Bij de instap in de Formule 1 moet een nog veel groter bedrag op tafel worden gelegd. Op dit moment kijkt de koningsklasse wel naar dit laatste punt. De laatste jaren komen er namelijk weinig teams bij, waardoor de races ook minder spannend kunnen worden.