Om mee te mogen doen in de koningsklasse van de autosport moet veel geld worden neergelegd. Als team wil je uiteraard competitief blijven waardoor je auto erg duur wordt. Ook is het een logistieke uitdaging om alle spullen tijdig op de juiste plek te krijgen.
Ontwikkeling
De grootste kostenpost voor veel teams is de ontwikkeling van de auto. Daar waar je tijdens de races slechts enkele monteurs, wat mannen aan de pitmuur en een coureur zit is het gehele team vele malen groter. Op de fabriek van een team werken vaak honderden mensen aan de ontwikkeling van een auto. Dit gaat met de meest hightech apparaten zoals windtunnels en 3d projectoren. Elk onderdeel moet namelijk dubbel en dwars getest zijn. Elke tiende van een seconde die je kan winnen door de ontwikkeling van je auto zal je dubbel en dwars terugbetalen op het circuit.
Dure onderdelen
Op het moment als de onderdelen bedacht zijn is het tijd om deze in de werkelijkheid te maken. Vrijwel alle onderdelen uit een auto worden door het team zelf gemaakt, waardoor de kosten flink op kunnen lopen. Alle onderdelen zijn uniek en daarom extreem kostbaar. Door het gebruik van carbon fiber nemen de kosten ook flink toe. Ook andere lichtgewicht metalen die extreem kostbaar zijn zitten in de auto verwerkt. Elke gram die bespaard kan worden is meegenomen en zal zich op de baan kunnen vertalen in tijdswinst. Het afschrijven van een auto door een crash is dan ook een dure aangelegenheid. Zelf al schrijf je de auto niet af maar verlies te alleen een voor of achtervleugel. De kosten hiervoor schieten richting de 100.000 euro. Maar niet alleen door een crash kunnen er onderdelen afgeschreven worden. Wat te denken van een setje banden dat vervangen moet worden. Reken hierbij maar al gauw op 2000 euro per setje. Bedenk daarbij nog maar eens dat er al snel meer dan tien setjes tijdens een weekend doorheen gaan.
Vervoer naar locatie
Formule 1 speelt zich af op de gehele wereld en volgt zich daarnaast ook nog eens razendsnel op. Een Formule 1 team kiest er om die reden voor om meerdere logistieke verbindingen te hebben. Het heeft namelijk geen zin om na een weekend racen in Azië de hele boel terug te laten vliegen naar Europa. De grote onderdelen zoals het motorhome zullen in het continent blijven. Zo kan het vervoer via schepen gedaan worden. Iets wat veel geld uit kan sparen. Kleinere onderdelen worden uiteraard wel overgevlogen. Op moment als een race in de buurt van de vorige race is, zal wel alles mee worden genomen.
Totale kosten
Hoeveel de totale kosten zijn is lastig in te schatten en kan flink verschillen per team. Hoe groot is het team bijvoorbeeld en hoeveel kosten worden er uitgegeven aan de ontwikkeling van de auto. In 2020 hadden de topteams (Mercedes, Red Bull & Ferrari) een totaal budget van meer dan 400 miljoen. De kleinere teams zoals Haas en Williams moeten het met flink minder doen. Deze teams hebben een budget van net boven de 100 miljoen.