De geschiedenis van Ferrari
De oorsprong van de autogigant Ferrari gaat terug naar Italië waar in 1898 Enzo Ferrari werd geboren, te Modena. Toen Enzo tien jaar was, bezocht hij met zijn vader een autorace in Bologna. Tijdens dit uitstapje is zijn liefde voor de autosport intens gaan groeien. Ondanks zijn liefde voor de autosport zag Enzo Ferrari toch een toekomst voor zichzelf weggelegd als operazanger, maar door de dood van zijn vader en broer was hij genoodzaakt om geld voor het gezin te verdienen. Hij stopte met school en ging werken. Zijn liefde voor de autosport bleek diep te zitten en in 1919, na zijn militaire dienstplicht, vertrok hij naar Milaan om daar te werken als testcoureur. Hier kreeg hij de kans om aan wedstijden mee te doen. Na een aantal successen te hebben behaald, begon Enzo Ferrari in 1924 als coureur bij Alfa Romeo. Zo’n vijf jaar later begon hij voor zichzelf met zijn bedrijf dat hij Scuderia Ferrari noemde. Hij bleef tegelijk werken voor Alfa Romeo.
In 1939 nam hij ontslag bij Alfa Romeo. Hij begon te bouwen aan de Avio 815, zijn eerste sportauto.
De eerste Ferrari
Begin jaren veertig deed Enzo mee aan één van de belangrijkste races van die tijd, de Mille Miglia. In deze periode ontwierp hij voor het eerst een auto die de naam ‘Ferrari’ kreeg: het 125-S model. Dit werd een groot succes. Na nog meer succesvolle producties en wedstrijden begon Fiat interesse te tonen. Deze interesse resulteerde rond 1969 in de verkoop van 50% van de aandelen aan Fiat.
De dood van Enzo Ferrari
In 1977 nam Ferrari formeel gezien, ontslag als directeur van zijn eigen bedrijf. Hij bleef echter nauw betrokken bij het reilen en zeilen van de organisatie.
Op 14 augustus 1988 stierf Enzo Ferrari in Maranello. Dit was vlak nadat hij een eredoctoraat in de natuurkunde in ontvangst had genomen. Hij leed al enige tijd aan een nierziekte. Het is niet bevestigd dat dit de doodsoorzaak was.
Het Ferrari logo, een steigerend paard
Het logo van Ferrari, een steigerend paard, schijnt ontstaan te zijn in 1923, toen Enzo na het winnen van de Circuito del Savio de vader van een oorlogsheld ontmoette. De zoon van Francesco Baracca, een vliegenier had een steigerend paard op zijn vliegtuig. Vader Baracca vertelde dat dit het symbool voor geluk was en stelde Enzo Ferrari voor om het te gebruiken als logo voor zijn auto’s.
Het meest begeerde model
Een wereldwijd enorm begeerde auto is de Ferrari 250 GTO. In 2012 is er een mintgroen exemplaar verkocht voor 35 miljoen dollar. In 2014 werd er een rode voor een recordbedrag van 52 miljoen dollar verkocht. Inmiddels is ook dat record al verbroken.
Het meest populaire model
Met slechts 36 gebouwde modellen is de zeer begeerde 250 GTO niet de meest verkochte Ferrari.
De meest bijzondere modellen zijn de F50, de LaFerrari en de Enzo. Hiervan is er 1 per model verkocht.
De meest populaire modellen van Ferrari in Nederland zijn:
- 360 Modena. 266 registraties
- California. 222 registraties
- 458 Italia. 174 registraties
Ferrari rood
Rood is met 45% nog altijd een gewilde kleur voor de auto’s van Ferrari.
Hierna zijn de kleuren grijs en zwart (op nummer 3) populair.