Als autobezitter heb je er vroeg of laat eens mee te maken: schade aan je auto. Een kleine kras, een kapot raam of een aanrijding: het kan behoorlijk wat stress opleveren. In dit geval is het belangrijk, maar ook noodzakelijk om een autoverzekering te hebben zodat je er in deze gevallen niet alleen voor staat. In dit artikel duiken we dieper in het claimproces en leggen we uit welke stappen je hierbij doorloopt.
Directe acties na een schadegeval
Als je te maken hebt met schade aan je auto, bijvoorbeeld door extreem weer of door een aanrijding, is het altijd belangrijk om snel actie te ondernemen. Dit kan je het beste doen door eerst de situatie veilig te stellen. Dit houdt in dat je je alarmlichten aan zet zodat je vervolgens uit je auto kan stappen en op een veilige plek kan gaan staan. Dit geeft je de mogelijkheid om de hulpdiensten te bellen, voor de schade aan je auto maar zeker als er eventuele gewonden zijn gevallen. Het is belangrijk om bij deze stappen rustig en helder te blijven. Een volgende stap die je moet ondernemen is het invullen van het gezamenlijke schadeformulier. Dit kan je doen door een papieren formulier in te vullen als je die bij je hebt, maar dit kan ook via een schadeapp. Je bent verplicht om gegevens uit te wissel en zo kan je het verdere claimproces ook soepeler laten verlopen.
Contact met je verzekeraar
Na de eerste stappen te hebben doorlopen, kan je contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij. Voor de meeste verzekeraars geldt dat zij een aparte afdeling hebben voor schadeclaims waar je eenvoudig terecht kan door te bellen of te mailen. In dit geval is het handig om alle belangrijke informatie bij de hand te hebben zoals je polisnummer, persoonlijke gegevens en eventuele foto’s van de schade bijvoorbeeld. Verder is het een goed idee om de melding van de schade ook zo snel mogelijk te maken. Bij veel verzekeringsmaatschappijen geldt zelfs een termijn, zoals binnen 1 of 2 dagen nadat je de schade hebt opgelopen. Veel verzekeringen dekken een groot deel van de schade, maar het is wel afhankelijk van de grootte van de dekking die jij hebt gekozen. Mocht de verzekering onvoldoende uitkeren voor de schade, dan kan ook overwegen om eens naar een andere verzekering te kijken zoals. Zo kan je de beste autoverzekering afsluiten die het beste bij jouw wensen past.
Afhandeling en uitkering van de schade
Nadat jij een schadeclaim hebt gedaan is het afwachten geblazen. Je zal nu moeten wachten hoeveel schade er wordt vergoed en hoeveel je zelf voor de rekening moet gaan nemen. Soms zijn er gevallen van schade waarbij de reparatie direct wordt geregeld met een aangesloten schadehersteller, soms duurt het wat langer en valt de dekking tegen. Je kan er ook voor kiezen om de schade zelf te laten repareren en later bij de verzekeraar in te dienen. Afhankelijk van je polis en eigen risico kan je hier zelf een keuze in maken. Het voordeel van kleine schade zelf vergoeden is dat hierdoor je premie niet stijgt omdat er wordt gewerkt met een bonus-malus systeem.