In een het bedrijfleven is het vaak druk en er worden veel verschillende werkzaamheden verricht. Dit maakt het extra belangrijk dat er een BHV’er aanwezig is, die kan helpen bij eventuele ongelukken. Een BHV’er is getraind om snel en adequaat te handelen in noodsituaties. Hij of zij weet precies wat er moet gebeuren om iedereen veilig naar buiten te begeleiden en/of eerste hulp te bieden indien nodig. In dit artikel vertellen we je graag meer.
Hoe meld je iemand aan voor BHV?
Iemand aanmelden voor BHV-training is heel eenvoudig. Er zijn verschillende aanbieders van BHV-trainingen, dus het is aan te raden om eerst even rond te kijken en te vergelijken. Vervolgens kun je je aanmelden bij de aanbieder van je keuze. De meeste BHV-trainingen duren ongeveer een tot twee dagen en worden gegeven door ervaren BHV’ers. Na afloop van de training ontvang je een certificaat, waarmee je aantoont dat je de training hebt gevolgd. De Bedrijfshulpverlening dient jaarlijks middels een Herhalingscursus herhaald te worden. Is de BHV pas verlopen na 1 jaar, dan heeft de betreffende persoon nog maximaal 9 maanden om alsnog een Herhalingscursus te doen en zo de kennis weer op peil te brengen. In de Arbowet is het aantal BHV’ers niet wettelijk vastgelegd. Toch moet je zorgen dat er altijd voldoende BHV’ers aanwezig zijn. Het is dan ook verstandig om sowieso een aantal fulltimers hun BHV certificaat te laten halen.
Welke taken heeft een BHV’er?
Een BHV’er is opgeleid om te handelen in nood om klanten en werknemers in veiligheid te brengen. Een bedrijfshulpverlener biedt eerste hulp bij een ongeval, brand of ontruiming totdat de professionele hulpdiensten het overnemen. De persoon in kwestie kan (starten met) reanimeren en verbanden aanleggen (niet geheel overbodig in een ruimte waar veel met machines en andere materialen wordt gewerkt). Als je gaat kijken naar de taken van een BHV’er volgens de Arbowet, artikel 15, dan staat hier het volgende:
- Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen
- Het bestrijden en/of beperken van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen
- In noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf en omgeving.
BHV app
Met de BHV app heb je meteen helder voor ogen welke BHV’er er aanwezig is binnen het bedrijf op de betreffende dag. Een ouderwets BHV bord bij de deur is dus niet meer noodzakelijk. Door de app loop je er niet meer tegenaan dat je niet zeker weet of iemand er wel is omdat deze gebruik maakt van geofences. Als een de medewerker met BHV binnen een geofence komt dan registreert de applicatie automatisch dat deze persoon oproepbaar is. Ook als de medewerker de geofence verlaat wordt dit geregistreerd. Gemakkelijk toch? En een fijn gevoel!
Niet meer afhankelijk van piepers
Met de app van Safeguard ben je niet meer afhankelijk van de piepers die in het verleden werden gebruikt (en soms nog steeds). De applicatie wordt namelijk geïnstalleerd op de smartphone. Als er sprake is van een noodsituatie kun je via de applicatie een melding versturen. Geef direct aan waar de melding plaatsvindt, welke groep hierop dient te reageren en hoeveel mensen er nodig zijn bij deze calamiteit. Geef ook meteen een omschrijving van wat de situatie precies inhoudt. De medewerkers met BHV bevoegdheid ontvangen deze melding op hun smartphone en kunnen vervolgens reageren of ze wel of niet kunnen komen. Het oproepsysteem blijft trouwens net zolang zoeken, totdat er voldoende medewerkers naar de melding gaan.