Marc Bolderman: ‘Een familiebedrijf is prachtig, maar je wilt ook iets zelf doen’
Het is een bekend verhaal: vader zet bedrijf op en zoon neemt het klakkeloos over. Zo niet bij Marc Bolderman, die vanaf dag één op autonomie zinde. Toen hij een opdracht voor Taxi De Koning mocht uitvoeren, wist hij dan ook dat hier zijn toekomst lag en hij nam het bedrijf over. Vandaag de dag heeft het samengestelde Willemsen-De Koning tweeduizend taxichauffeurs in dienst en bouwt Bolderman aan zijn imperium binnen het zorgvervoer.
Leid ons eens door de geschiedenis van Willemsen-De Koning
‘Daarvoor moeten we een flink eind terug in de tijd, het begon namelijk bij Jan de Koning, die Taxi De Koning oprichtte. Hij begon ruim zeventig jaar geleden met een luttele personenwagen. Ook toen al stonden vriendelijkheid en kwaliteit hoog in het vaandel, het welzijn van de klant is naar mijn idee dan ook een tijdloos principe. Ikzelf raakte uiteindelijk in de jaren negentig bij de onderneming betrokken. Mijn vader werkte immers ook in de vervoerindustrie en ik mocht uit zijn naam mijn eerste klus uitvoeren in samenwerking met Taxi De Koning. Dat ging zo goed dat ik al snel met Taxi De Koning voor mezelf verder wilde, los van mijn vader. Als eerste “buitenstaander”, dat wil zeggen niet uit de familie De Koning, leid ik sindsdien de onderneming, die overigens sinds begin jaren 2000 onder de dubbele naam Willemsen-De Koning opereert.’
Waar kwam die hang naar onafhankelijkheid vandaan?
‘Die drang naar zelfstandigheid kweekt weinig begrip, dat komt omdat het beeld van een familiebedrijf ruimhartig wordt geromantiseerd.’ Marc Bolderman kijkt even bedenkelijk. ‘Het lijkt me heel bijzonder om een bedrijf over te dragen aan je kinderen. Daar zit een zekere symboliek in, maar vaak gaat de opvolging van dit soort bedrijven ook gepaard met een hoop bemoeizucht en krampachtigheid. Ik wilde iets van mezelf inbrengen, een frisse wind laten waaien binnen de gevestigde orde, maar wel beroepen op dezelfde kernwaarden. Vandaar dat ik dat bij Willemsen-De Koning heb ingebracht.’
In hoeverre leidde dat tot hooggespannen verwachtingen?
‘Dat viel in mijn geval mee, want ik ben al snel gespecialiseerd in een specifieke branche. Het was indertijd zeer gunstig om je op overheidsopdrachten toe te leggen. Zo werd ons bedrijf in een mum van tijd regionale koploper op het gebied van zorgvervoer. Een opgave was het zeker, we moesten chauffeurs begeleiding bieden en klaarstomen voor deze specifieke nichemarkt. Dat is bij regulier taxivervoer niet aan de orde. De baten van deze investering werden echter al snel voelbaar en zo wisten we concurrenten af te troeven. Intussen zijn we jaren verder en hebben we een weelde aan expertise in huis. We faciliteren daarnaast ook leerlingenvervoer, regiotaxivervoer en werknemersvervoer, ’zegt Marc Bolderman trots.
Wat biedt de toekomst?
‘We bevinden ons op een punt waarbij we kunnen vooruit kunnen kijken. Onwards and upwards, zogezegd.” Marc Bolderman lacht monter. “Dat is dan overigens wél weer een typisch kenmerk van een familiebedrijf: nadenken over de toekomst. Dat doen we dan ook volop, op allerlei vlakken. Omdat we op het gebied van zorgvervoer een voorbeeldfunctie bekleden, wil ik nu ook graag inzetten op duurzaamheid. De urgentie hiervan lijdt geen twijfel, vandaar dat intussen meer dan zeshonderd voertuigen al verduurzaamd zijn. Ook verwerken we afval uit de eigen werkplaats op een verantwoordelijke manier. Ondernemen vanuit een sociaal perspectief, dat is uiteindelijk waar je het voor doet.’