In Nederland rijden er bijna 40.000 taxi’s rond, en hoewel dat veel lijkt is het in vergelijking met andere landen eigenlijk heel weinig. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een taxi Eindhoven en een taxi in New York? Dat hebben we hieronder voor jou op een rijtje gezet.
De kleur en het uiterlijk van de taxi
In Nederland zijn de taxi’s helemaal niet zo heel opvallend, er is ook niet een kenmerkend type taxi. In andere landen is dit wel zo. Zo herken je in New York direct de vele gele taxi’s, wat al jarenlang zo is. In Engeland hetzelfde verhaal, je herkent de Hackney natuurlijk onmiddellijk. De kleur is dan ook het meest kenmerkende onderdeel van een taxi, en een van grootste verschillen tussen de taxi’s in Nederland en het buitenland.
Het type taxi
Je hebt natuurlijk ook verschillende type taxi’s. In Nederland en veel andere westerse landen zijn het met name gewoon auto’s. Natuurlijk heb je ook limousines of busjes, maar veel gekker gaat het niet worden. In andere delen van de wereld is dat wel anders. Zo heb je in Bangkok naast gewone taxi’s bijvoorbeeld de tuktuk. Ook in Nederland heb je overigens andere soort taxi’s. Denk hierbij aan de boot taxi’s in Rotterdam.
De grootte van de taxi
Je zou denken dat de grootte van de taxi niet zoveel verschilt, maar dit is wel degelijk het geval. Dat heeft vooral te maken met de verschillen in lengte. In westerse landen zijn mensen een stuk groter dan in bijvoorbeeld Azië. Om die reden zijn taxi’s in Azië een stukje kleiner dan in bijvoorbeeld Nederland of de Verenigde Staten.
Taxi’s en het milieu
Rekening houden met het milieu wordt natuurlijk alsmaar belangrijker en zeker ook in het verkeer. Ook taxi’s hebben hiermee te maken. In Europa heb je bijvoorbeeld steeds meer elektrische taxi’s, net als in Japan. In minder rijke gebieden is dit uiteraard niet het geval, omdat daar simpelweg het geld niet voor is.
De service & veiligheid
De service en veiligheid is ook overal anders. In westerse landen krijg je meer service en is de veiligheid beter dan in Afrika of Azië. Dit heeft te maken met de kans op berovingen, maar ook met het verkeer. In Azië is de kans op een ongeluk groter dan in een taxi Eindhoven.